Absoluut Gezond
Image default
Voeding

Het maken van een perfecte smoothie

Het maken van een perfecte smoothie 

 

Smoothies zijn lekker en heel gezond. Dit komt door de goede combinatie van ingrediënten, lekkere smaak en een goede structuur, oftewel dé perfecte smoothie. Maar hoe maak je een ‘perfecte’ smoothie? Natuurlijk zijn er tientallen verschillende smoothie recepten die je kan gebruiken, maar je kan ook zelf proberen om een lekkere smoothie te maken. Wij bij Shakes on Wheels zijn gespecialiseerd in het maken van smoothies en gaan jou helpen bij het maken van jouw eigen perfecte smoothie.

 

Niet iedereen vindt dezelfde groenten en fruiten lekker. Gelukkig is er wel voor iedereen een lekkere smoothie. Jij kan helemaal zelf de ingrediënten uitkiezen, maar om het wel zo lekker mogelijk te maken is het handig om het basisrecept aan te houden:

–       150-200 ml vloeistof 

–       150 gram fruit

–       Handvol groente

Gebruik gezonde, verse en het liefst onbewerkt fruit. Bevroren fruit is wel een goede optie voor in je smoothie, de voedingsstoffen blijven door het invries proces namelijk in het fruit zitten en het zorgt voor een lekkere dikke en koude smoothie. 

 

Je hebt nu de basis voor het maken van de smoothie, maar hoe kies je nou de goede ingrediënten.

 

Het fruit

Eén van de belangrijkste ingrediënten in je smoothie is het fruit. Kies voor je smoothie 1 of 2 soorten fruit en gebruik hier ongeveer 150 gr fruit of 1 banaan voor. Je kan zowel diepvriesfruit als vers fruit gebruiken voor je smoothie. Onze favorieten zijn Mango (onze absolute nummer 1), banaan, aardbei, ananas, framboos, bessen en kiwi. Probeer bij het uitkiezen van je fruit zoveel mogelijk voor seizoenfruit te kiezen. Dat is namelijk goedkoper en beter voor het milieu. Als je fruit hebt wat al langer in de fruitschaal ligt of er niet meer mooi uitziet, kan je dat goed gebruiken voor je smoothie. 

 

De smoothie basis

De vloeistof is dé basis voor je smoothie. Zo word je smoothie door de vloeistof niet te dik. Daarnaast is vloeistof ook belangrijk voor de smaak, kan het eventueel de smoothie wat romiger maken en kan het een extra voedingsstimulans zijn. Voor je smoothie heb je ongeveer 150-200 ml vloeistof per smoothie nodig (afhankelijk van de hoeveelheid sap in je fruit/ groente). Je kan bijvoorbeeld kiezen voor appelsap, sinaasappelsap, melk of yoghurt als vloeistof. Je zou ook kunnen kiezen uit gezondere opties zoals water, kokosmelk/ kokoswater of plantaardige melk (amandelmelk). 

 

Een groene smoothie maken

Je smoothie groen maken heeft niet per se met de kleur van je smoothie te maken, maar ook met hoe gezond het is. Met een handvol groen(te) in je smoothie maak je je smoothie extra gezond en dus groen. Gebruik je eigenlijk nooit groente in je smoothie, maar wil je dat wel een keer gaan uitproberen? Begin met spinazie of boerenkool. Beide groentes zijn heel gezond en je proeft er weinig van in je smoothie. Als je iets anders wil proberen dan bladgroenten, kan je biet, wortel, pompoen, bleekselderij enz. proberen. Voor inspiratie kan je een kijkje nemen in ons blog over groene smoothie recepten

 

Een romige smoothie maken

Als je een lekkere dikke en romige smoothie wil maken, moet je gezonde vetten toevoegen die je smoothie extra voedzaam maken. Avocado is hiervoor het perfecte ingrediënt. Naast avocado zou je eventueel ook kokosmelk, zadenboter, chiazaad of spirulina kunnen gebruiken voor de omega 3 vetten. 

 

Boost je smoothie met superfoods

Als je je smoothie nog gezonder wil maken, voeg dan ‘superfoods’ toe. Superfoods zitten vol vitamines, mineralen, antioxidanten en hun eigen specifieke voedingsvoordelen waarmee ze jouw smoothie boosten. Je kan de superfoods door je smoothie blenden of je smoothie ermee aftoppen. Onze favoriete geschikte superfoods zijn gember, cacao (nibs), kurkuma, matcha (groene thee), acai, spirulina, chiazaad en hennepzaad. Daarnaast kan je voor extra vezels ook havermout of verse kruiden zoals munt en peterselie toevoegen, of voor de extra eiwitten proteïne poeder. 

 

De kleur

De smaak is het belangrijkste bij je smoothie, maar je wil natuurlijk ook dat je smoothie er smakelijk uitziet. Je kan prachtige kleuren tevoorschijn toveren. Maar welke kleur en combinatie fruit moet je juist vermijden? De ‘bruine smoothie’. Door rood fruit met groene groente te combineren krijg je de, niet zo aantrekkelijke, kleur bruin. Mix daarom bijvoorbeeld biet of framboos voor een dieprode kleur, spirulina voor een extra groene kleur of gebruik kurkuma die de nadruk legt op de gele kleur van je smoothie.

 

Het blenden van je smoothie

Als je alle ingrediënten voor je smoothie hebt uitgekozen kan je aan de slag met het blenden. Om ervoor te zorgen dat de blender niet oververhit raakt, voeg je de ingrediënten toe in lagen. Begin eerst met de vloeistof, daarna de bladgroente en als laatste voeg je de bevroren en overige ingrediënten toe. Als je dat hebt gedaan kan je gaan blenden. Begin op een lage stand, voer de snelheid op en blend ongeveer 30 seconden. Schenk daarna de smoothie in een glas en geniet. Maak we je blender direct schoon. Niks is dan nog aangekoekt en is de blender nog makkelijk om te spoelen met water. 

 

Nu weet je hoe je je eigen perfecte smoothie kan maken! Kies je ingrediënten en veel plezier! Voor inspiratie kan je een kijkje nemen in bij onze recepten. Heb jij een lekkere smoothie gemaakt met één van onze heerlijke recepten? Tag @ShakesonWheels dan zeker in je post of story! 

Gerelateerde artikelen

Een verjaardagsfeestje organiseren

CBD olie in de thee: wat doet het en hoe maak je het zelf?

Welke supplementen of vitamines kunt u het beste slikken?