Absoluut Gezond
Image default
Fitness

Fitness voor je gezondheid, zo doe je dat!

Miljoenen Nederlanders begeven zich iedere week naar de sportschool om aan de gewichten te hangen of om aan hun conditie te werken. Hartstikke goed natuurlijk maar veel sportscholen hebben de laatste jaren flink aan begeleiding ingeboet om de abonnementskosten maar zo laag mogelijk te houden. Dat levert blessurerisico’s op maar zorgt er ook voor dat het aantal mensen dat regelmatig naar de sportschool gaat flink is afgenomen. Wil jij fit worden op de sportschool? Gebruik dan de tips uit dit artikel!

Je trainingsschema

Wanneer je net begint met fitness, maar ook als je al een tijd aan het trainen bent, is je trainingsschema erg belangrijk. Te veel en te hard vergroot de kans op blessures. Te weinig en het resultaat valt tegen. Bedenk je daarom eerst goed wat je met het sporten wilt bereiken. Een beter figuur, een betere conditie, je algemene gezondheid. Alles is een prima reden om te gaan sporten. Online is een berg aan informatie te vinden over trainingsschema’s voor specifieke doelen. Let wel op. Iedereen kan iets op internet gooien maar dat betekent niet dat het betrouwbare informatie is. Check dus altijd je bronnen en kijk goed naar de ervaring van de mensen die trainingsschema’s online zetten.

Je motivatie hoog houden

Bij dat trainingsschema is nog één ding belangrijk. Zorg ervoor dat het schema past bij je leven. Je wilt jezelf uitdagen maar een schema waarbij je meteen vijf dagen in de week aan de bak moet is voor veel mensen niet vol te houden. Richt je op de succeservaring. Wanneer je jezelf tot doel stelt om twee keer per week te trainen en je gaat een week drie keer dan voelt dat als een succes. Stel je jezelf tot doel om vier keer per week te trainen en je gaat maar drie keer dan voelt dat als falen. Een goed afgestemd trainingsschema is belangrijk om je motivatie hoog te houden. Ook sporten in een groepje met gelijkgestemden kan motiverend werken. Je kunt elkaar zelfs prijsjes geven wanneer je een persoonlijk of gezamenlijk doel hebt gehaald. Een leuke gepersonaliseerde sleutelhanger bijvoorbeeld. Niet duur, wel motiverend!

Gerelateerde artikelen

Trainen wanneer je wil in je eigen sportschool

Doelgericht bewegen

Voor klachten aan het bewegingsapparaat brengt u een bezoek aan de Fysio Soesterberg